fb linkedin twitter rss mail
background psihoutil

 

Telefon: 0764.443.184                                      Telefon: 0721.349.765

E-mail: gabriel.pirvan@psihoutil.ro             E-mail: roxana.patrascu@psihoutil.ro

                                   

        Motivăm mai bine prin critică sau prin laudă?

 

.      Fiecare părinte, din dorinţa de a-şi determina copilul să înveţe mai bine, încearcă diverse modalităţi de motivare. Frecvent, adulţii, atunci când supervizează comportamentele copiilor, oferă feedback-uri negative, comiţând urmatoarele greşeli:

  • Scot în evidenţă ceea ce copilul nu a făcut bine.

.      Dacă ne focusăm  pe nereuşitele copilului şi ignorăm ceea ce acesta a făcut bine, riscăm să-i producem stări emoţionale negative care nu stimulează performanţa, ci, dimpotrivă, de cele mai multe ori, o blochează.Emoţiile negative creează disconfort şi interferează cu învăţarea, spre deosebire de stărie emoţionale pozitive, care produc un confort psihic propice învăţării şi depăşirii performanţelor. În orice proces de învăţare greşelile sunt inevitabile. La început, ele sunt mai frecvente şi scad pe măsură ce exersăm. De exemplu, învăţarea mersului cu patinele implică, inevitabil, multe căzături la început, dar pe măsură ce repetăm mişcările – acestea se reduc ca frecvenţă. Concret, în loc să-i spunem copilului: “Nu ai reuşit să mergi cu patinele mai mult de zece metri!”, ar fi mai potrivită remarca: “Felicitări, ai reuşit să-ţi ţii echilibrul pe o distanţă mai lungă cu doi metri faţă de încercarea precedentă!”. Prin urmare, copiii învaţă mai repede şi obţin performanţe mai bune dacă scoatem în evidenţă şi lăudăm reuşitele acestora.

  • Raportează performanţa copilului la propriile criterii subiective de evaluare.

.      Atunci când spunem cum ne simţim, raportat la ceea ce face copilul (ex: “Nu îmi place cum ţi-ai scris tema!”), este foarte nociv pentru acesta pe termen lung.                                        Procedând într-o asemenea manieră, copilul va înţelege că:

  • important este ceea ce simt ceilalţi şi nu el ca element principal al procesului de educaţie;
  • este mai bine să se raporteze la opiniile celorlalţi şi nu la ceea ce ştie şi simte el;
  • performanţa sa depinde de reacţiile celorlalţi;
  • valoarea sa personală este în funcţie de aprecierile celor din jur;
  • trebuie să fie mai atent la aprecierile celorlalţi şi mai puţin la performanţa în sine, fapt care, evident, îi va diminua rezultatele şi încrederea în forţele proprii.

.      Aşadar, critica, blamarea nu sunt eficiente şi nici constructive, ci, dimpotrivă, au efecte negative învăţându-i pe copii să se simtă inadecvaţi, incapabili şi complexaţi.

.      “Peştii se prind cu undiţa, iar oamenii cu vorba.”  William Shakespeare

Copyright - S.C.P.P. Patrascu & Pirvan – PSIHOUTIL. Toate drepturle rezervate.
www. psihoutil.ro / Webdesign by Atelier de Web / 21.09.2023 - 12:59