fb linkedin twitter rss mail
background psihoutil

 

Telefon: 0721.349.765                                    Telefon: 0764.443.184

E-mail: roxana.patrascu@psihoutil.ro        E-mail: gabriel.pirvan@psihoutil.ro

                                 

                               Principii pentru optimizarea relaţiei părinte-copil  

 

.        Relaţia părinte-copil reprezintă un cadru interpersonal de importanţă cardinală în formarea şi dezvoltarea personalitaţii copilului. Calitatea acestei relaţii poate duce la o personalitate echilibrată şi armonioasă sau, dimpotrivă, la una dezechilibrată şi cu dificultăţi de adaptare socială.

.       Prin urmare, dacă sporim calitatea acestei relaţii, sunt şanse mai mari să formăm un copil echilibrat şi adaptat.

.       Pentru împlinirea acestui deziderat vă propunem următoarele principii:

  • Evitaţi să motivaţi copilul arătându-vă mereu nemulţumit de rezultatele sale, indiferent de cât de bune sunt, pentru că ar putea să considere că, dacă părinţii nu apreciază nimic, nu are rost să se mai obosească;
  • Pentru reuşitele copilului, chiar dacă sunt mici, oferiţi mai mult recompensele afective (ex. lauda, încurajarea, mângâierea) şi mai puţin cele materiale, deoarece copilul se poate simţi mituit şi îndreptăţit să ceară din ce în ce mai mult. Astfel, îi stimulăm mai bine încrederea în fortele proprii, stima de sine pozitivă, precum şi motivaţia de a se implica în activităţi;
  • Abandonaţi tendinţa de a eticheta copilul, deoarece acesta o poate prelua, asimila şi traduce în comportament. De exemplu, dacă, pentru a determina un copil să fie mai harnic, îi spunem în mod repetat că este puturos, s-ar putea ca acesta, în loc să se ambiţioneze şi să ne arate ca ne înşelăm, să devină realmente un leneş;
  • Manifestaţi sincer şi direct afecţiunea faţă de copil şi nu vă bazaţi pe convingerea că el ar trebui să-şi dea seama că îl iubiţi chiar dacă nu-i spuneţi;
  • Nu treceţi semnul egalităţii între comportament şi personalitate, deoarece aceasta din urmă este mult mai complexă. Comportamentul poate exprima anumite stări, de exemplu, într-un context, copilul poate fi nervos, dar în multe alte situaţii el să fie calm. Prin urmare, nu putem deduce că el are o personalitate nervoasă;
  • Evitaţi focalizarea excesivă pe surprinderea greşelilor făcute de către copil, pentru că aceasta îi poate submina încrederea în sine şi îl poate face să refuze diverse activităţi din teama de a nu greşi;
  • Atunci când copilul greşeşte, consideraţi aceasta un prilej de a-l  învăţa ceva nou şi nu de a-l certa. De obicei, greşeşte pentru că nu are sau nu stăpâneşte anumite cunoştinţe;
  • Oferiţi copilului ocazia să-şi spună punctul de vedere ascultându-l cu atenţie şi înţelegere, altfel riscaţi ca acesta să evite comunicarea cu dumneavoastră şi să se închida în sine;
  • Regulile de comportament trebuie stabilite împreună cu copilul, negociate cu acesta, pentru că, în acest fel, simţind că regulile nu îi sunt impuse,  e mai dispus să le respecte. De asemenea, copilul trebuie să ştie care sunt sancţiunile şi recompensele ce însoţesc regulile negociate;
  • Sancţiunle nu trebuie să includă pedepse fizice, deoarece copilul se poate obişnui cu ele şi le  poate aplica la rândul său în relaţiile cu alţi copii. De asemenea, trebuie evitat abuzul emoţional al copilului prin inducerea unor stări frecvente de teamă, pentru că există riscul apariţiei unor tulburări psihice;
  • Ambii părinţi trebuie să urmăreasca respectarea de către copil a regulilor de comportament şi să aplice întocmai cum au convenit sancţiunile sau recompensele aferente. Este contraindicat ca, pentru acelaşi comportament, un părinte să aplice  regula convenită, iar celălalt să o încalce, fiindcă aceasta poate produce confuzie în mintea copilului şi impresia că unul dintre părinţi îi este aliat iar celălalt duşman;
  • Calea exemplului personal este una dintre cele mai eficiente căi de a convinge copilul să respecte regulile de comportament. De exemplu, dacă îi cereţi copilului să nu traverseze strada pe culoarea roşie a semaforului, dar dvs., de faţă cu el, nu respectaţi această regulă, atunci este foarte probabil ca şi copilul, în virtutea imitaţiei, să procedeze la fel.

Pentru programări sau mai multe informaţii, vă rugăm să ne contactaţi!

 

.      “Natura ne aseamănă, educaţia ne deosebeşte.” Confucius

Copyright - S.C.P.P. Patrascu & Pirvan – PSIHOUTIL. Toate drepturle rezervate.
www. psihoutil.ro / Webdesign by Atelier de Web / 15.08.2018 - 09:52